
Tvarumo atskaitomybės užtikrinimas
Kas tai darys? Kaip? Ir kuo vadovausis?
Įmonių tvarumo atskaitomybės direktyvos (CSRD) nuostatos į Lietuvos nacionalinius teisės aktus planuojamos perkelti iki šių metų liepos 1 d. Įstatymų pakeitimų projektas jau yra suderintas su Vyriausybe.
,,Kaip žinia, pakeitus įstatymus, ne tik įmonėms atsiras prievolė teikti tvarumo informaciją, vadovaujantis patvirtintais Europos Tvarumo Atskaitomybės Standartais (ETAS), bet bus privalomas ir jos patikrinimas” – sako Audifina Tvarumo projektų vadovė Daiva Dėdinienė .
Tvarumo ataskaita bus vadovybės ataskaitos dalis ir negalės būti rengiama atskirai. Įmonėms dažnai kyla klausimai – ką tiksliai tikrins tvarumo auditoriai arba nepriklausomi užtikrintojai? Ar bus privaloma rašytinė išvada?
Kas yra dalinis tvarumo atskaitomybės užtikrinimas? Kuo remiantis, kol nėra tvarumo atskaitomybės audito standartų, jis bus atliekamas?
Finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 pakeitimo įstatymo projekte, registruotame 2024-04-23, pereinamųjų nuostatų 2 straipsnyje numatyta, jog tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos turi būti teikiamos vadovaujantis Tarptautinės apskaitos specialistų federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengtais ir patvirtintais tarptautiniais užtikrinimo užduočių standartais, kol Europos Komisija patvirtins tvarumo atskaitomybės užtikrinimo standartus. Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo rezultatai bus pateikiami tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadoje.
Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugas galės teikti:
- auditorius, turintis teisę teikti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugas,
- audito įmonė, turinti teisę vykdyti tvarumo atskaitomybės užtikrinimo veiklą,
- nepriklausomas užtikrinimo paslaugos teikėjas.
Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadoje bus pateikiama nuomonė, ar vadovybės ataskaitoje pateikta informacija tvarumo klausimais, parengta laikantis Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatyme nustatytų reikalavimų.
Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvada turės būti rašytinė. Jeigu tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugas teiks audito įmonė arba nepriklausomas užtikrinimo paslaugos teikėjas, tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadą pasirašys atitinkamai auditorius arba užtikrinimo specialistas, suteikęs tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugas, ir nurodys jos parengimo datą.
Kas bus, kai auditoriai neras kompromiso dėl pateikiamos tvarumo informacijos teisingumo?
Jeigu, tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugą teikia daugiau kaip vienas auditorius ir nesutariama dėl nuomonės, auditorius arba nepriklausomas užtikrinimo paslaugos teikėjas, kurie nepritaria nuomonei, pateikia motyvuotą savo nuomonę atskirame tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvados punkte ir nurodo nesutarimo priežastį.
Koks bus išvados turinys? Dėl ko reikės pateikti nuomonę?
Išvadoje taip pat turės būti pateikiamas tvarumo atskaitomybės užtikrinimo apimties aprašymas, nurodant, kokiais profesiniais standartais vadovaujantis buvo suteiktos tvarumo atskaitomybės užtikrinimo paslaugos. Tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadoje taip pat bus pateikiama nuomonė dėl:
- informacijos tvarumo klausimais atitikties Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo reikalavimams, Europos tvarumo atskaitomybės standartams,
- įmonės taikomų procesų, kuriuos ji taikė rinkdama ir teikdama informaciją tvarumo klausimais pagal 1 punkte nurodytus standartus,
- 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo (toliau – Taksonomijos reglamentas) 8 straipsnyje nustatytų informacijos teikimo reikalavimų laikymosi,
- reikalavimo ženklinti tvarumo ataskaitoje teikiamą informaciją, įskaitant Taksonomijos reglamento 8 straipsnyje nustatytą atskleistiną informaciją, teikiamą pagal ES elektroninio ataskaitų teikimo formatą laikymosi.
Rengiant tvarumo atskaitomybės užtikrinimo išvadą dėl konsoliduotoje vadovybės ataskaitoje pateiktos konsoliduotosios informacijos tvarumo klausimais, galioja tie patys išvados sudėties reikalavimai.
Neabejotinai, teisės aktų pakeitimai dėl tvarumo atskaitomybės užtikrinimo atveria naująjį etapą įmonių tvarumo ataskaitų patikimumo srityje. Formuojama aiškesnė tvarumo informacijos užtikrinimo sistema, skatinanti sąžiningumą bei atskaitingumą tvaraus verslo veikloje.
Išsamiau su Vyriausybės patvirtintu LR finansinių ataskaitų audito įstatymo projektu galima susipažinti LRS teisės aktų registre. Jei kiltų klausimų ar norėtumėte pasikonsultuoti dėl tvarumo atskaitomybei taikomų reikalavimų, susisiekite su Tvarumo projektų vadove Daiva Dėdinienė .